Onze Fietsen

We zijn 12 jaar geleden begonnen met allebei een Giant fiets met 3 voorbladen en 7 kransjes achter, op zich waren het goede fietsen, ze hebben ons nooit in de steek gelaten. Maar tijdens afdalingen merk je gewoon dat ze een beetje zwabberen, al bij 40 a 45 km/u. Daarom hebben we allebei nog een keer een investering gedaan en hebben we ons een echte lange afstands-fiets laten aanmeten bij Eric Schuijt  in Amsterdam, de specialist op dat gebied (vakantiefietser.nl). Bob heeft een mooie Santos Travelmaster 2.6 Alu en Gemma een Koga Miyata Signature, ook 26 inch (ja, een heren frame dat is veel steviger)

Allebei hebben we een fiets met een Rohloff naaf, de beste uitvinding van de laatste jaren, heerlijk. Geen onderhoud en altijd dezelfde afstand schakelen en we hoeven niet meer bang te zijn dat de derailleur kapot gedrukt wordt in het bagage ruim van het vliegtuig. Daarnaast magura HS33 hydraulische remmen, tijdens lange afdalingen is het fijn dat je niet hard hoeft te knijpen. De fietsen bevallen heel goed, zijn lekker strak, ook omdat de tassen aan dragers (tubes) hangen die wat lager zitten dan normaal, waardoor het geheel steviger blijft.

Om het maar compleet te maken hebben we onze AGU fietstassen, die altijd lekten ondanks de hoesjes en de bewering van AGU op het web dat ze waterdicht zijn, toch maar vervangen. We hebben nu originele Ortliebs, helemaal waterdicht bijna onverwoestbaar, dit jaar heb ik een gaatje opgelopen in mijn achtertas, gelukkig kun je dat makkelijk repareren.

En tenslotte een brooks B17 zadel, in het voorjaar ben ik verder gegaan met het in fietsen van het zadel en na 900 km heeft het "leer" het opgegeven en zit hij perfect, geen zadelvrees meer eindelijk. Een tip om het te versnellen, leg een natte washand een uur voor vertrek op het zadel, dan een plastic zak over  het zadel (washand weghalen) en fietsen maar.

2016: We hebben ze nu 5 jaar en ik heb ze een grote beurt geven dan kunnen ze weer 5 jaar mee. De rohloff naven kregen verse olie, nieuwe schakel kabels, 2 nieuwe banden, remblokken, versnellingskabels, nieuwe ketting met nieuw voorblad en achterblad. We hebben in de vijf jaar en 8000 km slecht 1 lekke band door een glasscherf. Wel zijn bij de koga de trappers vervangen en bij de Santos de crank, gelukkig waren we in Duitsland.
Omdat we beide toch een nieuw achterblad nodig hadden,  hebben we er een 17 i.p.v. 16 tanden opgezet (voor zit 42), dat levert een iets lichter verzet op in de bergen. Met het stijgen van de leeftijd willen we soms nog een keer schakelen, nadeel is dat je dan wel bijna omvalt en niet voor donker binnen bent als de berg hoog is:).



In Padova Italie nog zonder camping spullen


Langs de Moezel in Duitsland met volledige camping uitrusting en nog steeds maar 4 tassen.


Ook geschikt als droogrekje!

Onze spullen

Het valt niet mee om alleen, dat mee te nemen wat echt belangrijk is voor je fietsplezier en natuurlijk wat je echt nodig hebt na het fietsen, zoals bv een boek lezen. Met elke reis krijgen we weer meer ervaring, we beginnen het onder de knie te krijgen. Op onze laatste reizen hadden we ook kampeer spullen mee en toch is het gelukt om dat in 4 tassen te krijgen. Wij lezen ook graag na het fietsen en vroeger was dat beperkt tot 2 boeken, nu is er het ebook, nooit geen tekort aan leesvoer en sinds kort zijn ze er met verlichting ingebouwd (bv kobo glow) kun je ook in de avond voor of in je tent lezen. Kaarten hebben we ook niet meer nodig, de kaart zit op de iPad (wel van te voren er op zetten, bv CityMaps2Go of here app) als je verdwaalt bent pak je de iPad en binnen 20 seconden laat hij zien waar je bent, geen sim verbinding nodig. Daarnaast gebruiken we de iPad voor ons blog onderweg en als we pech hebben voor het zoeken van de fietsenmaker:) En je kunt de krant er op lezen op een vrije dag, onmisbaar ding vinden wij.


De tentspullen: Het belangrijkste is de tent zelf, voor ons een Hillenberg Nallo 3 GT, geschikt voor 3 personen. We willen voorin wat ruimte hebben voor de tassen en ook om tijdens regen te kunnen koken. Deze tent weegt 2.9 kg en de stokken zijn 45 cm lang waardoor ze rechtop in de achtertas passen, meeste tenten hebben stokken van 60 cm. Dat is belangrijk, want je hebt dan geen hoog los pak op je fiets en je kunt je spullen gemakkelijk van de fiets halen, bv als je met een pont of trein gaat of in een hotel/B&B gaat slapen. Vier tassen op zich is al een heel gesleep.

Onze slaapzak is een Yeti VIB 150, dons en ingepropt heel klein, maar hij is alleen geschikt voor warme streken. We slapen op een nieuw matje de Exped, dat ligt redelijk, maar hij kraakt verschrikkelijk. Later hebben we ontdekt dat het komt van het grondzeil, een laken of zo iets er tussen en het is weg. 
En het allerbeste was ons stoeltje een Helinox, nooit gedacht dat ik daar makkelijk een uur op kan zitten om een boek te lezen. We gebruiken hem ook onderweg, als we geen zitplaats kunnen vinden, maar wel een boom met schaduw.

Kookspullen: Als je met het vliegtuig gaat mag je geen brandstof meenemen.We gebruiken daarom een Wisperlite brander, werkt op allerlei brandstoffen, maar het makkelijkste onderweg is loodvrije benzine, gewoon volgooien bij de pomp en toch maar 1 euro betalen:). Het zit gewoon in de derde bidon houder op de fiets van Bob. Aansteken met een magnesium stick, de fire starter. Verder zo weinig mogelijk meegenomen, elk een bord (opvouwbaar) mes vork lepel en een scherp mes en 2 kleine pannetjes.

Kleding:  Altijd een tweede fietsbroek meenemen, liefst van een ander merk zodat de naden anders zitten. Wij werken veel met laagjes een thermohemd, fiets shirt, eentje die gemakkelijk droogt en een fleece. Daarnaast een echte windbreker, eentje die kun je oprollen tot een heel klein pakketje voor in je stuurtas. Een regen jas die ook dienst doet als gewone jas 's avonds en een regenbroek voor als het nat en koud is, bij warm weer laat je gewoon je benen nat worden. Daarnaast hebben we elk een lange hardloop legging mee als het echt koud wordt voor onder de 10 graden.  Het laatste jaar nemen we de regenbroek niet meer mee, het fietst veel te vervelend. We hebben ontdekt dat we de fietsbroek gewoon nat kunnen laten worden want die is heel snel droog in de wind. Wel belangrijk we gebruiken waterdichte sokken (in de teva's) onmisbaar als het koud wordt. 

Gereedschap: Daarvan neem ik er steeds minder mee, voor echte reparaties moet je toch naar een fietsenmaker. Op onze laatste reis ging mijn crank kapot en die krijg je er alleen maar af met een pully trekker en dan heb je nog niet eens een vervangend onderdeel bij je. Voor kleine problemen hebben we tirewraps, ducktape, bandreparatie, 2 reserve spaken en een paar remblokjes en dat is het wel zo. O ja, de fietspomp zit in de fietstas dan kunnen ze hem niet stelen.

Electronica: Een steeds groter wordend probleem, de hoeveelheid laders en snoeren is een hele zak vol. Wat hebben we: Twee iPhone's, ipad, 2 ebooks, fototoestel, 2 powerbanks en usb oplaadbare fietsverlichting. Een dynamo in het voorwiel is niet in staat dat allemaal op te laden en een zonnecel al helemaal niet. Ik nam altijd een oude T stekker mee, daar kun je drie 220V snoeren tegelijk in steken en dus drie apparaten opladen.  Ik heb in 2014 een nieuwe lader gekocht waarmee je 4 apparaten tegelijk mee kunt opladen (let op de lader moet wel voldoende vermogen kunnen geven anders duurt het te lang). Daarbij het ik korte usb kabels van 10 cm gekocht en ook het netsnoer ingekort tot 20 cm, doormiddel van losse stekker, van die platte zoals aan een scheerapparaat. Lader: Porta power Crystal USB main charger, te bestellen bij Amazon.uk, heeft ook verloop stekkers voor andere landen. Korte usb kabels kun je overal vinden op het web, let wel op dat het juiste type kiest. Opladen kan overal bv op de camping bij je buurman met een caravan of bij de receptie of tijdens het eten in een restaurant. Ik heb 3 jaar een Garmin GPS de Oregon 600 gehad, daar was ik niet zo tevreden over, kapot gegaan, hangt herhaaldelijk tijdens navigatie, geselecteerde route slecht zichtbaar, extra reserve batterijen en een aparte lader nodig. Ik ben overgestapt op de iPhone en een los power pack, scheelt extra oplader en gps want de iPhone ging toch al mee. De garmin was na 5 a 6 uur ook leeg en de iPhone houd het ook 5 uur uit een vollen lading. Met de powerbank kan ik alle andere spullen ook nog opladen, zoals de fietsverlichting.
Laatste aanwinst is een mifi, kun je een pre-paid lokale simkaart in doen en je hebt internet onderweg en bent nog steeds bereikbaar onder je normale nummer. Bijvoorbeeld een 3GB sim in vietnam kost 10 euro. 

Andere spullen: We hebben een heel klein opvouwbaar rugzakje voor de vrije dagen. Voor koude dagen hebben we waterdichte sokken voor in de Teva sandalen en die heb ik al meer dan een keer gebruikt gebruikt, lekker warm. Shampoo gebruiken we voor alles, ook voor het wassen van de fietsbroek, onderweg kopen we de kleinste verpakking die we kunnen vinden. Natuurlijk gaat er altijd zonnebrand mee, vooral de eerste week hebben we deze nodig. En niet te vergeten ketting olie, na een paar dagen in de regen moet je echt de ketting even smeren.

1 opmerking:

BobenGemma zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.